Clayman

Hejsan på er!
Sitter just nu i Shanghai och latar mig. Har precis ätit - väldigt västerländskt med pasta bolognese. Mest för att den kinesiska menyn här på hostellets restaurang var helt värdelös - fann kanske tre rätter att välja mellan. Så efter idag blir det inte middag här igen. Har också insett att här är mycket dyrare än Beijing och Xi'an - inte bara här på hostellet utan Shanghai överlag. En flaska vatten på hostellet i Beijing kostade 2 kr, i Xi'an 3 och här 5 - vet inte riktigt varför men så är det iaf. Det är ju fortfarande billigare än hemma så jag klagar inte.
Nästa ställe kommer inte vara så mycket billigare dock! Har bokat hostell för Hong Kong idag och det var väldigt deprimerande - inte bara för att det är dyrare utan också för att kvalitén verkar betydligt sämre. Efter mycket ångest bokade jag rum i ett av de billigare ställena som ligger i en av de välkända "Mansions" som uppenbarligen är en supersunkig byggnad på 17 våningar med en massa hostells, affärer och restauranger. Dessutom är det visst tillhåll för en del personer med tvivelsamt leverne - så om jag vill ha droger och prostituerade så kommer det nog inte vara något problem där! Så helt plötsligt tappade jag lite lusten för Hong Kong, men förhoppningsvis är det inte så farligt och jag skall ju bara var där 2 nätter. Så får man väl bara akta sig för att vara ute efter det har blivit mörkt helt enkelt.
Blev tvungen att boka flyg dit också eftersom alla tågbiljetter var slut (tågen går dessutom bara varannan dag) så det blev också något dyrare än jag räknat med - men jag slipper åtminstone spendera ytterliggare en natt på ett skumpigt tåg.

Anlände ju från Xi'an idag - spenderade tyvärr större delen av tiden där med att vara sjuk. Drog på mig feber så jag tog det mest lugnt och satt i min säng med datorn.

Blev faktiskt lite förvånad över kvalitén på hostellet där - utvändigt var det fint men fy tusan vad det luktade illa på både toaletter och i duschutrymmet - värre än många offentliga toaletter jag varit på - rätt äckligt faktiskt. Dessutom, döm om min förvåning, blev jag tvungen att köpa mitt eget toalettpapper för det stod inte hostellet för! Visst att de offentliga toaletterna inte har något (det är fortfarande irriterande men jag kan förstå det till viss del) men ett ställe som man har betalat för att bo på - så jävla skumt!
Hur som helst.
på söndagen kände jag mig tillräckligt bra för att åka iväg till "det åttonde underverket" - Terracotta krigarna. Området har gjorts väldigt turistigt och det är helt gigantiskt - och byggnader har byggts upp runt utgrävningarna vilket faktiskt var väldigt skönt eftersom det var väldigt varmt. det finns tre huvudbyggnader - Pit 1,2 och 3. Pit 1 är ju den största så den sparade jag till sist - så jag gjorde nummer 2 först, sedan 3 och sedan tog jag en paus och drack något som jag utnämner till världens vidrigaste "choklad"dryck. Sedan gick jag till pit 1 - och jag måste säga att det är rätt spektakulärt ändå - utgrävningen är gigantisk och det ser väldigt fascinerande ut med rad på rad av terrakottasoldater och hästar.
Blev lite besviken (eftersom jag inte alls hade någon koll på historian om krigarna) när jag fick reda på att allt som står upp har blivit restaurerat, ihoppusslat och sedan uppställt i efterhand. Utgrävningen är ju "work in progress" så de har fortfarande en massa att gräva ut och ta hand om, så man ser ju hur det ser ut när de hittar resterna och mest är det ju bara en massa delar av lergubbarna som ligger lite huller om buller och sedan får de ta hand om det som de kan - och finns inte alla delar så gör de sina egna och sätter dit... Men det är väldigt intressant att se de groparna där delarna inte har flyttats än.

Spenderade ett antal timmar där innan jag kände mig nöjd och åkte tillbaka. Gick till ett av shoppingkomplexen där jag till min glädje hittade en ordentlig mataffär så jag tillslut kunde köpa lite ordentlig choklad :-)
Måndagen, igår, var ännu en väldigt varm dag så efter att jag hade checkat ut tog jag det mest lugnt, gick en sväng till Starbucks och köpte en Moccha Frappuchino (de är helt underbara!). På eftermiddagen gick (!) jag till tågstationen eftersom jag inte kunde fixa en taxi så jag var rätt varm när jag kom fram kan jag säga. På tåget sedan träffade jag en supertrevlig familj från Skottland som bor här i Shanghai, som jag pratade med i mer än 4 timmar innan det var dags att gå och lägga sig.
Den skumpiga nattresan var inte direkt fylld av sömn så man kände sig lite mör när man kom fram till Shanghai. Har också kommit fram till att tågen är rätt äckliga - iaf toaletterna. Men det är ju inte så konstigt eftersom de mest används av kineser. Det kommer låta elakt, men helt ärligt har jag aldrig stött på människor som är så äckliga! Som det här med att kissa - de gör det verkligen när som helst och var som helst! De är inte blyga heller och försöker dölja sig bakom något utan kan bara stå mitt i gatan eller på trottoaren.
Så man börjar bli lite trött på hur ofräscht det känns ibland...
Jag måste säga att jag känner mig väldigt redo att komma hem faktiskt. Så jag hoppas att tiden går snabbt nu den sista veckan - för mer än så är det faktiskt inte!
Nu skall jag nog gå till Familymart (blev så lycklig när jag såg att de hade det här i Shanghai) och köpa något gott, sedan ta en dusch och sedan titta på en film.
Så ni får ha det så fint och hoppas ni hade en trevlig påsk!
Ses snart!

(Ni får ursäkta bristen på bilder men internet här är mentalt plågsamt,
gör kanske en uppdatering imorgon! O&O)